מבזקים

יין אדום טוב לבריאות ולאנטי-אייג'ינג

האם יין אדום טוב לבריאות? באלו מצבים? איך זה קשור לפרדוקס הצרפתי? ומה הם זני הענבים התורמים ביותר למערכת החיסונית? ד"ר ריצ'ארד אבן עונה כל השאלות ומעניק טיפים חשובים לחיים איכותיים יותר

ד"ר ריצ'ארד אבן

מרגישים לחוצים בזמן האחרון? אולי זה העבודה, משפחה, חובות? אין מחסור של דברים שיכולים לגרום למתח. למזלכם, אתם יכולים ליהנות מאחד המשקאות הוותיקים והטעימים ביותר – יין אדום. כל עוד ששותים באחריות, כוס יין אדום יכול להיות מפחית מתח מעולה. בנוסף, לכוס יין אדום יש כמה יתרונות בריאותיים נוספים. הרופאים מאמינים, כי הפחתת מתח יכולה להוביל לחיים בריאים ואף מסייעת לאנשים לישון יותר טוב בלילה, וכתוצאה מכך לחוות יותר אנרגיה במהלך היום. ייתכן שתרגישו פחות עצבנות ויותר מרוכזים אם תפחיתו את רמת המתח. ניהול מתח חשוב ביותר לחיות חיים בריאים.

הרבה מכם ודאי שמעתם על הפרדוקס הצרפתי. למי שבכל זאת לא יודע, הרבה צרפתים אוכלים אוכל כבד ורווי שומן – אם זה בשר חזיר, בקר, ברווז או אווז, וכמובן לא מחמיצים גבינות רוויות שומנים. את האוכל הזה מלווים באלכוהול, ובעיקר יין אדום. והנה בכל זאת, הצרפתים רזים יותר באופן כללי מהאמריקנים וגם סובלים פחות. הצרפתים שותים כ-60 ליטר יין אדום לאדם בשנה ויש להם מחצית מהמקרים של מחלת לב בהשוואה לאמריקנים, ששותים רק 7-8 ליטר לאדם בשנה. הצרפתים גם חיים כ-3 שנים יותר מאשר האמריקנים.

רמות התשוקה המינית אצל נשים ששתו יין אדום בכמות מתונה, היו גבוהות יותר. צריכה מעטה או מתונה של יין יכולה לתרום לשיפור ברגישות לאינסולין ולהפחתת הסיכון לפתח סוכרת. השריית בשרים ביין אדום – לבישול בריא יותר! השריית בשר ביין אדום יכולה לתרום להפחתה משמעותית בהיווצרות רכיבים בעלי פוטנציאל מזיק המכונים אמינים הטרוציקליים. חומרים אלה נוצרים בתגובות כימיות שונות המתרחשות כשבשר, עוף או דגים עוברים תהליכי בישול וצלייה.

יין אדום – מרכיב משמעותי בתזונה הים-תיכונית. התזונה הנצרכת במדינות הים-התיכון ידועה כתורמת לתחלואה ולתמותה נמוכות ממחלות לב, סרטן ועוד ולתוחלת חיים מן הגבוהות בעולם. יין אדום הנצרך במתינות, ויחד עם הארוחה, מהווה מרכיב חשוב בתזונה הים תיכונית.

החומרים הפעילים העיקריים ביין אדום

יין אדום מכיל נוגד חמצון חזק בשם רזברטרול, שנמצא כחומר פעיל לשמירה על בריאות התאים ופעילות 'אנטי-אייג'ינג'. רזברטרול הוא נוגד חמצון רב עוצמה בעל תפקיד חשוב במניעת מחלות לב וכלי דם. הוא מסייע לאיזון לחץ הדם, משפר את זרימת הדם, מפחית חמצון של שומנים ומונע התפתחות של תהליכים טרשתיים בגוף. כמו כן, הוא בעל פעילות אנטי סרטנית והוכח כיעיל בדיכוי תהליכים סרטניים ובהפחתת עוצמתם והתקדמותם. רזברטרול מסייע להארכת תוחלת חיים ומפחית את שיעור התחלואה במחלות תלויות גיל, כגון מחלת הקטרקט ואוסטיאופורוזיס. בנוסף, הוא מגן על תפקוד המוח ובכך מונע דמנציה ואלצהיימר ואולי גם מונע סרטן… רזברטרול מקטין את הסיכון להיווצרות קרישי דם, מפחית את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ומונע כיווץ של כלי הדם וכך מאפשר זרימת דם טובה יותר. רזברטרול עשוי למנוע התפשטות של תאים סרטניים, כמו גם למנוע זיהומים ויראליים שונים. הוא מאט את הידלדלות העצם ואובדן מסת שריר כתוצאה מחוסר פעילות גופנית ויכול למלא תפקיד במניעת מחלת אלצהיימר ולהגן מפני התנוונות תאי עצב.

בעיות של שיווי משקל וקואורדינציה עם לקות מוטורית תורמים לבעיות בריאות, תאונות, חוסר ניידות ואיכות חיים נמוכה יותר. רזברטרול יכול להפסיק פירוק של תאי מוח כתוצאה מהזדקנות ומגן על תפקוד המוח ובכך מונע דמנציה ואלצהיימר. רזברטרול מאט תהליכי הזדקנות ומניעת מחלות תלויות-גיל ומחזק חיזוק המערכת החיסונית.

לכן, שתייה שגרתית מתונה של יין אדום מסייעת לפעילות הלב, נלחם פוטנציאלית בסרטן, משפר את חילוף החומרים, ממריץ את התיאבון ונותן אנרגיה לגוף. יין אדום יכול גם להוריד בדם את רמות הסוכר, האינסולין וההמוגלובין המסוכר (HbA1C), למנוע תסמונת מטבולית ואת סיבוכיה (השמנה בטנית, יתר שומנים בדם, רמות נמוכות של HDL, כולסטרול, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של גלוקוז), להקטין את הסיכון להפרעות נאורולוגיות (דמנציה, שבץ מוחי ומחלת אלצהיימר).

עד כמה באמת מומלץ לשתות כוס אחת יין אדום ליום? המינון המומלץ לאשה הוא עד כוס אחת ליום, ועבור גבר המינון המומלץ הוא עד שתי כוסות ביום. לתשומת לבכם, כוס יין אדום (כ-150 מ"ל) מכילה כ-120 קלוריות.

אז מהו היין המומלץ?

ביינות אדומים יש ריכוזים גבוהים יותר של נוגדי חמצון ויותר מומלצים לבריאות. היינות האדומים נבדלים ביניהם בתכולת הפוליפנולים, רק שלא כל היינות האדומים הם בעלי תכולה דומה של פוליפנולים.

הריכוזים הגבוהים ביותר של פלבונואידים (סוג של פוליפנולים נוגדי חימצון)  מצויים בקברנה סוביניון, פטיט סירה, פינו נואר, מרלו וברברה. פינו נואר מכיל את הריכוזים הגבוהים ביותר של רזברטרול.

ככל שהיין מתוק יותר, יש בו פחות פלבונואידים, כלומר ככל שהיינות יבשים יותר תורמים הם יותר לבריאות. לכן מומלץ צריכה שגרתית מתונה של יין במסגרת תזונה נבונה מגוונת ומאוזנת בשילוב עם פעילות גופנית, עשויה להגן מפני הפרעות בריאותיות כרוניות מסוימות. יין אדום מסוג קברנה סוביניון, מרלו וסנג'ובזה מכילים כמות נאה של מלאטונין, שמווסת את מנגנוני הגוף ומשפרת את איכות השינה.

לסיכום, שכיח מאוד לסיים יום עבודה ארוך בכוס יין אדום. אין זה מתוך תחושת פיצוי או כצורך לאבד את הראש, אלא יותר ככדור הרגעה. ליין אדום יש יכולת טבעית לסייע בהפחתת מתח וחרדה. המפתח לבריאות טובה הוא שתייה מתונה. אין לצרוך יין בכל כמות שהיא בהריון, בילדים ובשילוב עם תרופות מסוימות.

ד"ר ריצ'רד אבן RD PHD  MH ND – דיאטן קליני ונטורופת הפועל כיועץ קולינרי בריאותי וליווי שינויים בריאותיים במטבחים מוסדיים. מרצה על תזונה נבונה למקומות עבודה ולחברות על בישול ואוכל בריא שיכול להיות טעים, קל להכנה וזול. dr.richardeven@gmail.com

יעניין אותך

ביקור בית: "פומו"

מסעדת "פומו" קיימת כשנה בלב אזור העסקים של רמת החי"ל, אך רק עתה נזדמן לנו לטעום את מיטב המאכלים האיטלקיים, פרי יצירתו של השף והבעלים, שחר ברנע

מסעדת "פומו" קיימת כשנה בלב אזור העסקים של רמת החי"ל, אך רק עתה נזדמן לנו לטעום את מיטב המאכלים האיטלקיים, פרי יצירתו של השף והבעלים, שחר ברנע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *