בירה זה בריא

מאת לימור בן חיים

מחקרים שנערכים לאורך השנים קובעים כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות במחלות שונות. הקהל הישראלי מתחיל להפנים. לימור בן חיים, תזונאית קלינית, מלמדת אותנו על כך
סקר חדש, שנערך לפני שבועות אחדים, באמצעות מכון טלסקר, קבע כי 34% מהציבור בישראל מאמין כי שתיית בירה היא דבר בריא. מקרב המאמינים, 47.3% הם כאלו ששותים בירה באופן קבוע וכ–20.5% לא שותים, אבל כנראה גיבשו דעה חיובית בנושא. בנוסף, כאשר נבחנו ההבדלים בין גברים ונשים, נראה כי 40.6% מהמאמינים הם גברים וכי 26.9% מהן נשים. על אף העובדה כי משחר ההיסטוריה קיימות דוגמאות לשתיית בירה לבנה כסגולה לבריאות טובה. ניכר כי בתרבות המודרנית, הקשר בין בירה ובריאות נמצא עדיין בחיתוליו. אולם הציבור הישראלי, הספקן בדרך כלל, כבר סומך על הקשר הזה. ואכן, מחקר חדש שפורסם לאחרונה מחזק באופן מדעי את הדבר. חיזוק המערכת החיסונית במחקר החדש, שנערך במחלקה למטבוליזם ותזונה במכון הגבוה לחקר המדעים באוניברסיטת מדריד שבספרד, נמצא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מחזקת את המערכת החיסונית ומפחיתה את הסיכון לחלות. זהו מחקר קליני התערבותי ראשון מסוגו שבחן השפעת צריכה מתונה של בירה רגילה על מערכת החיסון בקרב אוכלוסייה בוגרת ובריאה של גברים ונשים. למערכת החיסונית כידוע חשיבות רבה בהיותה אחראית למלחמה בחיידקים, בנגיפים, בפטריות, בטפילים שונים וכן מפני רעלנים והתפתחות סרטן בכל חלקיו של הגוף. במחקר השתתפו 57 גברים ונשים שבריאותם תקינה ואשר לצורך המחקר נמנעו משתיית בירה במהלך 30 יום. לאחר מכן, במשך 30 יום נוספים, שתו המשתתפים בירה באופן מתון על בסיס יומי, כשהנשים שתו כמות יומית של 330 מ"ל בירה (נפח המשקה בבקבוק בירה) והגברים שתו 660 מ"ל בירה ליום (נפח המשקה בשני בקבוקי בירה). תורם למצב הרוח בתחילת המחקר ובסופו נבדקו מדדים שונים במערכת החיסון בקרב המשתתפים, כגון ספירת תאי דם לבנים, שהינם רכיב בדם המשתתף באופן פעיל או סביל בהגנת גופנו מפני פולשים ומזיקים. ריכוזי המוגלובין ורמות ציטוקינים, שהינם חלבונים המופרשים על ידי תאי מערכת החיסון ומתווכים בתהליך החיסוני בין תאי מערכת החיסון לתאים השייכים לרקמות הגוף. מדדים אלו הוערכו בקרב המשתתפים בסיומם של 30 הימים הראשונים למחקר שבמהלכם נמנעו משתיית בירה והוערכו שוב בסיומם של 30 הימים הנוספים שבמהלכם שתו בירה בכמות מתונה מדי יום. מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו, הצטיירה תמונת מצב אופטימית שהראתה כי לאחר שתיית בירה מתונה, על בסיס יומי במשך 30 יום, נמצאה בקרב המשתתפים עלייה במדדים שונים במערכת החיסון ובמיוחד בקרב הנשים שהצביעו על חיזוק המערכת והשפעתה החיסונית. מסקנת החוקרים היא ששתייה מתונה וקבועה של בירה מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית ובמיוחד בקרב נשים ויכולה להסביר את השפעת הבירה במלחמתו של הגוף במחלות שונות ובמניעתן. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי לתזונה ומטבוליזם (Annals of Nutrition and Metabolism ) ומצטרף לשורה של מחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה המצביעים על כך ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, מקרים מסוימים של סרטן ואף משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון ותורמת למצב הרוח. בירה מגינה מפני סוכרת כך לדוגמה, מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer ), קבע כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. החוקרים מצאו כי השפעה זו של הבירה על הסיכון לחלות בסרטן הכליה קשורה בהשפעת רכיבים פנוליים המצויים בה. כמו כן, משפיע האלכוהול המצוי בבירה על שיפור ברגישות לאינסולין שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. מחקר רחב היקף זה כלל כ-2,000 משתתפים ונערך במכון לרפואה סביבתית שבסטוקהולם שבדיה, ובשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית, ומכון קרולינסקה בסטוקהולם שבדיה. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת המדעי Diabetologia , ועקב אחר 106,690 נשים צעירות לאורך 10 שנים, קבע כי צריכה מתונה של בירה מגינה מפני סוכרת בהיותה מפחיתה את הרגישות לאינסולין. החוקרים קבעו כי צריכת אלכוהול יומית של 30 גרם הינה בעלת ההשפעה המגנה ביותר מפני סוכרת. מחלות לב וכלי דם מחקר רחב היקף בכתב העת המדעי של איגוד הלב האמריקני (Circulation ), שבדק את ההשפעה הכוללת של שתיית בירה ומשקאות אלכוהוליים, ביחס לסיכון למחלות לב וכלי דם, סקר 15 מחקרים בהם נבדקו למעלה מ–200 אלף משתתפים. מסיכום מחקרים אלו נמצא שהסיכון למחלות לב וכלי דם ירד ל-78% בקרב שותי הבירה לעומת אלו שאינם שותים. סיכום תוצאות מחקרים אילו מצביע חד משמעית על השפעתה של שתייה מתונה של הבירה בהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם. לסיכום, ממחקרים אלו עולה כי שתייה מתונה וקבועה של בירה, בקרב גברים עד שני בקבוקים (660 מ"ל) ביום ובקרב נשים עד בקבוק אחד ביום (330 מ"ל), מורידה משמעותית את הסיכון למחלות ומסייעת במניעתן. אולם אסור לשכוח כי צריכה מוגברת מבטלת השפעה זו ואף מסוכנת. לימור בן חיים היא תזונאית קלינית במבשלות בירה ישראל

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה 162.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

* Copy this password:

* Type or paste password here:

76 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>