יום רביעי , 17 יולי 2019
ראשי / כתבות / תביעות אלכהוליות מעוררות גיחוך

עורכת הדין הילה איל מעלה בפני דוכן חובבי הכהילים חלק מתביעות האלכוהול המטורפות, המיותרות והמגוכחות ביותר

תביעות אלכהוליות מעוררות גיחוך

עורכת הדין הילה איל מעלה בפני דוכן חובבי הכהילים חלק מתביעות האלכוהול המטורפות, המיותרות והמגוכחות ביותר

כוהל, כנראה מטבעו, ובעיקר במצבי שתייה עודפת, יכול להשרות עלינו התנהגויות מגוכחות, ולא רק כדוגמת ריקודים אוויליים על שולחנות בר או פליטות פה בלתי מובנות. עבור חלק אלו מקרים חד פעמיים ונקודתיים, ויש כאלה שנסחפים מעבר לכך, עד כדי הגעה לבית משפט.

מן הצד האחר, יצרני הכהילים מגיעים אף הם לבתי המשפט, בין אם כנגד צרכנים ובין אם כנגד מתחרים, ולא רק משתייה עודפת, אלה בעיקר ממניעי הגנת המותג ומניעי רווח, שיכולים לאמד בעשרות ומאות מליוני דולרים.

מסתבר שבשמונת העשורים האחרונים, לא מעט חובבי כהילים הגיעו אינספור פעמים לבתי המשפט בתביעות בענין המשקאות האהובים עליהם. לצדם, יצרני כהילים – חברות מונעות רווח, לא מהססות לנקוט במהלכים משפטיים להגנת המותג ששותים הצרכנים.

להלן כמה מן התביעות המגוכחות ביותר בתחום הכהילים:

הקרב על בקרדי

מה יש בשם? מסתבר שלא מעט, בעיקר אם מדובר בשם בקרדי (Bacardi). ב-1936, שלוש שנים בלבד לאחר האיסור בארצות הברית לרכישת משקאות כוהל, החברה המשפחתית של רום בקרדי פתחה בהליכים משפטיים נגד מספר ברים ומסעדות בניו יורק שהגישו לכאורה ממזגים (קוקטיילים) של בקרדי, אך למעשה מהלו בהם כהיל אחר באיכות פחותה. בסיכומו של דבר, בהגיעם לבית המשפט העליון בניו יורק, הביאו בני המשפחה לשולחן העדים את הברמן מהבר החביב על כבוד השופט שדן בתביעה, ג'ון ל. וולש. הברמן העיד בשבועה שהוא מזג בקרדי אמיתי רק למשקאות הרום האהובים על השופט. וולש פסק, כי עירוב משקה בקרדי ללא שימוש במותג האמיתי הוא הונאה ותרמית הצרכנים.

העימות על Dark 'N' Stormy

עובדה משעשעת: משקה הדארק אן סטורמי (Dark 'N' Stormy) לא נחשב אמיתי, אלא אם הוא נעשה עם בירה ג'ינגר. זהו המפתח למשקה הרום גוסלינג'ס בלאק סיל (Gosling's Black Seal). בסוף שנת 1970, גוסלינג – יצרן בירת הג'ינג'ר, החל לרשום ברישום מסחרי גרסה זו של המשקה בברמודה (בה ממוקמת החברה): צפון אמריקה, הקריביים ובחלקים רבים במערב אירופה. עד היום, החברה גוררת לתביעות משפטיות כל מתחרה המעז להציע כי ניתן להשתמש בכהיל זה בממזגים שלו, תוך שימוש בשם מעט דומה. כך למשל, במקרה משנה שעברה, החברה תבעה יצרן רום כהה בשם פרוקסימו ספיריטס (Proximo Spirits) על שיווק מתכון שיכר בשם קראקן סטורם (Kracken Storm) בדומה לבירה ג'ינג'ר באותו השם. בראיון בניו יורק טיימס, נשיא ג'וסלינג סיפר, שהחברה מגנה על שם המסחר באופן דווקני, דבר שהוא צורך זמן רב ובהוצאות כספיות גבוהות. אך מה לא עושים לשם הגנה על שם מותג.

הטבעת שעווה על הפקק

בשנת 2011, חברת מייקר מארק (Maker Mark) תבעה בהצלחה את יצרני טקילה חוזה קוארבו רזרבה דה לה פמיליה (Jose Cuervo Reserva de la Familia), בטענה שציפוי השעווה האדום על פקק הבקבוק מהווה חיקוי של מותג הברבון שלהם ועשוי לגרום לבלבול של קהל הצרכנים. בסיכומו של המשפט, שלושה שופטי בית הדין פסקו, שהחברה אכן רשאית למנוע מהמתחרה להשתמש בהטבעת השעווה על הפקק.

כאב רציני וקטלני

בשנת 2011, פוסרס רום (Pusser's Rum) – חברה בעלת שם מסחר על המשקה פוסר פיינקילר (Pusser Painkller), תבעה בר ניו-יורקי בעל השם פֶּיין-קילר (Painkiller). לטענתם, הבר הפופולרי בעיר גנב את שם המותג שלהם ואת המשקה שלהם. מנגד, הבר טען שגרסתם לממזג מיץ הפירות עם הרום וקרם הקוקוס כלל לא נעשה עם הליקר של פוסר (Pusser). במסגרת הסדר פשרה, בעלי פֶּיין-קילר הסכימו לשנות את שם הבר, ולנטוש את השימוש בשם פֶּיין-קילר במשקה שלהם, אלא אם נעשה שימוש אמיתי בליקר של פֶּיין-קילר, ולשנות בהתאם את אתר האינטרנט שלהם ואת שמו. שנתיים לאחר מכן, הבר בשמו החדש PKNY נסגר לנצח, כאשר הבעלים לא הצליחו לחדש את הסכם החכירה של מיקומו.

האלכהול כשותף לפשע?

בשנת 2013, חמישה אסירים מאיידהו האשימו בתביעה בסך מיליארד דולר, מספר יצרניות כהילים. האסירים, אשר שהו במאסר בשל פשעים מגוונים כולל שוד גדול ורצח, תבעו חברות כהילים, ובינהן: מילר, קוּרס ו-אנהאוזר-בוש (Anheuser-Busch, Coors, Miller Brewing) ואת בעלי חברת הוויסקי ג'ים בים (Jim Beam), בטענה שמוצרי חברות אלה הם שהובילו אותם לבצע את הפשעים. ללא עורכי דין ותוך ייצוג עצמי – הם ניסחו בעצמם את כתבי הטענות. כך, בתצהיר האסיר/תובע, ג'רמי בראון, טען ש: "בשום שלב בחיי, עד שהפכתי אלכהוליסט, לא אמרו לי ששתיית אלכהול עשויה למכר". לרוע מזלם, תביעת האסירים נדחתה על ידי השופט, שפסק ש:"…זהו דבר ידוע בציבור ששתיית אלכהול מהווה סיכון להפיכת השתייה להתמכרות ברמות סיכון שונות, לפי היקפי שתייתו".

השמצות בעולם הבירה

בשנת 2013, חברת אנהאוזר-בוש (Anheuser-Busch) נתבעה על ידי חובבי בירה ממספר רב של מדינות בארצות הברית, בטענה שהם דיללו במים 11 סוגי בירה שלהם. בין היתר, נכללו בתביעה בירה באדוויזר, באד-לייט פלטינום ובלאק-קראון. הצרכנים, שטענו שהם קיבלו את המידע מעובד החברה לשעבר, טענו שהחברה הוסיפה מים ו-CO₂בשלבי תהליך הסופיים של זיקוק הבירה ובכך הפחיתה את אחוז הכוהל במשקאות בכשלושה עד שמונה אחוזים. חובבי הבירה תבעו פיצויים בסך 5 מיליון דולר, וכן דרשו צו בית משפט המחייב את החברה לתקן את מסע הפרסום בהתאם. ב-2014 התביעה בוטלה, בעקבות פסיקת שופט באוהיו, אשר פסק שבירות אנהאוזר-בוש עומדות בטווח הסטיה של 0.3 אחוז, כפי שמוצג בתווית הבירות וכפי שמתיר מינהל האלכוהול הפדראלי (Fedreal Alcohol Administration) בארצות הברית.

מעשה במשקה בעיר קטנה

בספטמבר 2014, משרד עורכי דין משיקגו הגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ריי טמפלטון (Rye Templeton), בטענה שהחברה מטעה בכוונה את הצרכנים. הקמפיין השיווקי שלהם הציג שהחברה מזקקת את ויסקי הדגל שלהם בעיירה הקטנה, טמפלטון (Templeton) באיווה (358 תושבים), תוך שימוש במתכון המסורתי שלהם. בפועל, המשקה זוקק במפעל באינדיאנה, לפי מתכון מסחרי. בינואר האחרון דיווח הרשם האחראי על התיק בבית המשפט, שהתביעה מוקפאת על מנת לאפשר תהליך גישור והסדר חוץ משפטי בין הצדדים. בזמן זה, החברה הודיעה שבכוונתה לשנות את תוויות המשקה ולכתוב עליהן שהמשקה מזוקק ומבוקבק באיווה.

אנטיתיזה למונח: הוכן בעבודת יד

בספטמבר אשתקד, יצרנית הוודקה בעשייה ידנית, טיטו (Tito), מצאה עצמה בסיטואציה זהה. נגד החברה הוגשה תביעה ייצוגית בקליפורניה. בכתב התביעה נטען, כי אין סיכוי שהחברה תייצר 15 מיליון בקבוקים לשנה במתכונת של 'סיר בישול במתכון עתיק' (Old Fashonied Pot), כפי שמוצג בתווית הבקבוק. עוד נטען, כי הוודקה נעשתה ויוצרה במבנה מסיבי במיכלים המרובדים על פני 10 קומות ומבוקבקים בקצב של 500 בקבוקים לשעה על ידי מכונת ביקבוק אוטמטית. כלומר, אנטיתיזה מוחלטת לייצור הידני כפי שמופיע על התווית. נכון לחודש מאי 2015, הוגשו לפחות 8 תביעות ייצוגיות נגד החברה בענין השימוש במונח הכנה ידנית על התווית.

הכותב/ת: מערכת Winet

מערכת Winet

יעניין אותך

פסטיבל יינות בוטיק בגני רמת הנדיב

פסטיבל היין 'כרמים וטעמים' מתקיים זו הפעם הרביעית בגני רמת הנדיב (זכרון יעקב). אורחי הפסטיבל ייהנו ממפגש עם ייננים, כורמים, ויצרנים מקומיים אשר יציגו את תוצרתם לקהל הרחב

פסטיבל היין 'כרמים וטעמים' מתקיים זו הפעם הרביעית בגני רמת הנדיב (זכרון יעקב). אורחי הפסטיבל ייהנו ממפגש עם ייננים, כורמים, ויצרנים מקומיים אשר יציגו את תוצרתם לקהל הרחב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *